Column Theo Segers: Openbare orde en veiligheid

Graag vertel ik over mijn werk als burgemeester van de gemeente Molenlanden. Elke kans die ik daarvoor krijg, grijp ik met beide handen aan. Ik vind het belangrijk dat inwoners, of ze nu jong of oud zijn, meer te weten komen over de lokale democratie. Over wat de gemeente doet en hoe het samenspel is tussen inwoner, gemeenteraad, wethouders en inwoners. Er wordt veel gesproken over de kloof tussen overheid en inwoners. Mijn doel is om in Molenlanden, daar waar de overheid veel tastbaarder en zichtbaarder is dan provincie en rijk, er alles aan te doen om de verbinding te maken. Daarbij is een belangrijk moto: ‘De overheid, dat zijn wij.’

Ik hoor het me vaak zeggen: ‘Nodig me uit, als het in mijn agenda past, dan kom ik.’ Ook hier geldt: ’Belofte maakt schuld.’ Zo heb ik mijn verhaal verteld aan basisschoolklassen, groepen ouderen, ondernemers, verenigingen, en nog veel meer.

Vorige week was ik uitgenodigd door de Hersteld Hervormde Kerk van Bleskensgraaf e/o om bij de afsluiting van het catecheseseizoen te spreken over de ‘De taak van de burgemeester op het gebied van openbare orde en veiligheid.’ Samen met een van de wijkagenten waren we te gast in het kerkgebouw aan de Viezeestraat. Een mooie avond waarbij naast de jongeren, ook de ouders en andere gemeenteleden waren uitgenodigd. Na de pauze lichtte de wijkagent het thema ‘sociale media’ toe. En voor de pauze was het mijn beurt. Al van oudsher is de burgemeester de ‘baas’ van de politie; nu zeggen we ‘verantwoordelijk voor openbare orde en veiligheid.’ Een grote verantwoordelijkheid. Gelukkig is er nu een landelijke politie die daar in onze regio, bestuurlijk aangestuurd in samenspel tussen burgemeesters en korpsleiding, invulling aan geeft.

De kern van mijn verhaal: ja ik ben verantwoordelijk, maar kan die taak niet alleen. Als we ons allen aan de regels houden, wordt Molenlanden nog mooier en veiliger. Doe je mee?